Booking Experts
We gingen het gesprek aan met Maureen Ilboga, directrice, Support en Service Expert bij Booking Experts. Zij vertelt onder andere waarom hun deelname aan Recreatie Vakbeurs zo belangrijk is en hoe Booking Experts er voor staat na een veelbewogen jaar.
Kun je wat vertellen over Booking Experts?
“Wij zijn in 2011 begonnen met het bouwen van Booking Experts. We bouwden al langere tijd websites en webshops voor verschillende partijen en ook voor vakantieparken. Het resultaat voor een vakantiepark was een mooie website met een trigger voor de bezoeker om te boeken. Maar we zagen vaak dat het reserveringssysteem niet aansloot bij de website. Het systeem haperde, was verouderd en gaf niet de juiste input. Daardoor werd er veel gebeld naar receptionistes of werd er uiteindelijk geboekt bij platforms zoals Booking.com en Expedia. Dat is duur en arbeidsintensief, er werden fouten gemaakt, met soms zelfs overboekingen tot gevolg. Toen hadden we echt zoiets: dit moet toch anders kunnen! Als het niet lukt met de systemen die er zijn dan gaan we het zelf mogelijk maken om online te boeken, makkelijk en snel.
Inmiddels zijn we uitgegroeid tot één van de grootste boekingsplatformen waarmee je vanuit het reserveringssysteem alles aanstuurt. Uiteindelijk ontzorgen we de medewerkers op het park. Zij moeten bezig zijn met hun gasten en moeten niet nadenken over welk systeem heb ik nodig. Alles moet aangestuurd kunnen worden vanuit één punt en dat is waar wij ons dan ook op gericht hebben met Booking Experts.”
Hoe gaat het nu met Booking Experts, na een veelbewogen periode?
“Het viel voor ons gelukkig mee. Het was natuurlijk even schrikken toen ineens alles dichtging. We kwamen er echter al snel achter dat er een verschil was tussen vakantieparken die goed geautomatiseerd waren en parken die het minder goed voor elkaar hadden. Was je als vakantiepark goed geautomatiseerd, dan kun je gewoon vanuit huis klanten te woord staan. Heb je dit niet goed voor elkaar, dan heb je daadwerkelijk een probleem. Het heeft ons in ieder geval interessante gesprekken opgeleverd met partijen die nog niet overgestapt waren. Ondanks alles hebben we zelfs een mooie groei kunnen realiseren met het bedrijf en in het aantal collega’s, klanten en gebruikers.”
En jullie gaan verhuizen?
“Ja, we hebben een pand gekocht op het kennispark in Enschede. Het pand moet nog verbouwd worden. We gaan het opnieuw inrichten en er echt ons kantoor van maken. We hopen in april 2022 in te kunnen trekken!”
Waar zijn jullie momenteel mee bezig?
“Wij zijn onder andere druk bezig met onze app store. Dat willen we helemaal lanceren op Recreatie Vakbeurs. De beurs is natuurlijk een aangewezen plek om te laten zien wat het precies is. Kort gezegd hebben we een marketplace gebouwd waarin alles wat met recreatie te maken heeft zelfstandig met ons kan koppelen zonder onze tussenkomst. Externe partijen kunnen een app bouwen in Booking Experts en daar hun producten aanbieden. Daarmee kan bijvoorbeeld een partij die een slagboom levert of beoordelingen verstuurt namens een vakantiepark, een app aanmaken. Op het moment dat ze de app lanceren, krijgen al onze gebruikers een melding dat er een nieuwe app beschikbaar is. Ze kunnen de app installeren en maken dan direct contact met deze partijen.
Als voorbeeld: We zijn gekoppeld met enkele partijen voor digitale sloten. Wanneer een vakantiepark hierin geïnteresseerd is, is het interessant voor hen om te kiezen voor een partij die gekoppeld is aan ons boekingsplatform, om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Hiermee beperken ze dus een keuze want het wil niet zeggen dat één van deze partijen de beste keuze is voor hen. In dat geval kunnen wij of het vakantiepark zelf een andere partij benaderen om met ons te gaan koppelen. Dit gaat vrij eenvoudig en ze zijn dan meteen zichtbaar voor al onze klanten.
Zodoende is het voor die partijen erg interessant om gebruik te maken van onze koppeling, waardoor het voor onze klanten weer interessant is om een heel breed perspectief te hebben op het moment dat ze keuzes moeten maken. Ze zijn niet gebonden aan de tijd die wij hebben om dat te realiseren, waardoor we nu gewoon hele doelgroepen in één keer kunnen benaderen. Dit komt dan in een appstore te staan, zoals je gewend bent met je mobiele telefoon. Je klikt vanuit Booking Experts op een icoontje en daar staan alle apps in. Onze apps kunnen ook op den duur beoordeeld worden, mensen kunnen sterren geven en kunnen ook zien bij welke apps andere partijen zich prettig voelen en op basis daarvan kunnen ze vervolgens hun keuzes gaan maken.”
Wat is het doel van jullie appstore?
“Allereerst willen we onze gebruikers de keuze geven om te werken met wie ze willen. Door een platform te ontwikkelen waar anderen op kunnen doorontwikkelen kun je mooie samenwerkingen aangaan en zo je product nog sterker maken. Daarnaast willen wij graag verder internationaliseren. Daarvoor is het nodig dat andere partijen heel gemakkelijk met ons systeem kunnen koppelen. Dus wij maken het makkelijk om voor andere partijen, in andere landen, ons platform te gaan gebruiken. We zitten al in twaalf landen, we hebben de ingangen. Maar willen op termijn hét boekingsplatform van de wereld worden. Daarvoor kan de appstore worden ingezet.”
Waarom is jullie deelname aan Recreatie Vakbeurs zo belangrijk?
“Wij staan op Recreatie Vakbeurs omdat wij graag willen laten zien dat het anders kan. Dat er een groep is met jonge mensen die vooruit denkt, die vooruitstrevend is en mooie producten op de markt zet. Heel veel partijen kenden ons destijds nog niet, toen we voor het eerst op Recreatie Vakbeurs stonden. Wij hebben dit aangegrepen om te laten zien dat het niet allemaal zo traag en ouderwets hoeft te zijn. Je zag in de hal meteen een beetje reuring! Dat komt wellicht ook door de opvallende stand, daardoor vielen wij direct op in de hal. Dat bracht heel veel leuke reacties op en wij hebben daar meteen veel contacten opgedaan.
Wij staan op de beurs om met onze bestaande klanten in contact te komen. We gebruiken Recreatie Vakbeurs ook om nieuwe innovaties te laten zien aan onze klanten. Bijna iedereen komt wel naar Recreatie Vakbeurs. Bovendien zijn veel mensen op de beurs partners van ons, vooral in de hal waarin wij staan natuurlijk. Ik denk dat een groot deel van de hal een koppeling heeft of gaat maken met Booking Experts, dus het is ook heel erg prettig om daar de contacten mee te hebben. Het is een stukje naamsbekendheid; we laten ons zien en eigenlijk hebben wij elk jaar wel een stand die net weer afwijkt van wat de rest heeft staan. Daarin vallen wij op, maar dat is ook een beetje de bedoeling van het verhaal, om te laten zien dat we er staan.”
Waar zijn jullie nog meer mee bezig?
“Naast onze appstore, wordt ook ons lesboek uitgegeven. Alle scholen zijn nu aan het afronden, dus we hebben veel certificaat uitreikingen gehad. Vanaf dit schooljaar komen we via de uitgeversgroep bij alle MBO opleidingen die met leisure of toerisme te maken hebben onder de aandacht. Dit zijn wel 800 leerlingen die, naar verwachting, jaarlijks met ons systeem aan de slag gaan. We hebben zelf de Academy’s die we hebben, omgezet naar E-learnings. Daar zijn we ook erg druk mee, om dat stukje eenvoudiger te maken. De eerste scholen zijn hier inmiddels mee gestart. Lekker druk dus!
De conclusie is eigenlijk; vooruit te lopen én niet stil staan! Als je denkt dat je er bent, dan wordt je ingehaald en ga je jezelf voorbij zeg maar. We proberen altijd, met alles wat we doen, vooruit te denken met onze appstore, het lesmateriaal etc. We willen groeien en internationaliseren. Daar moet je wel stappen voor maken in je systeem om dat mogelijk te maken. Dus ja, we proberen altijd wel wat nieuws neer te zetten.”