Ook de tweede dag van de Recreatie Vakbeurs Hardenberg was een succes. Het zijn niet alleen de bezoekersaantallen (dag 1 telde 2500 bezoekers), maar vooral ook de investeringsintenties die zorgen voor een positieve sfeer. Veel campings en vakantieparken hebben een uitstekend seizoen achter de rug.
Gisteren bespraken we al even kort de ’trends’ die ons waren opgevallen. Vandaag een reeks van ‘signalen’ die we oppikten op de beurs.
- Campings hebben over het algemeen een uitstekend jaar achter de rug. Dit is een Europees fenomeen, waarbij de Zuid-Europese landen voorop lopen. Naast de relatief hoge bezetting zijn ook de prijzen en bestedingen op het park bovengemiddeld gestegen. Veel bedrijven geven aan dat zij ook voor 2023 weer en positief seizoen verwachten.
- Er is veel aandacht voor ‘beleving’. De beleving staat centraal en op de beurs worden producten gezocht die de gewenste beleving creëren of versterken. Diverse producten leveren ook een ‘beleving’ bij het product, zoals de inrichting bij een accommodatie of een thematisering op en rond een speeltoestel.
- We zagen dit jaar wat minder aandacht voor het thema ’toegankelijkheid’. Wellicht wordt dit wat weggedrukt door actuele problemen rond de hoge energieprijzen en de personeelstekorten.