PiNCAMP is eind 2018 gestart als volle dochter van de ADAC dat focus heeft op ‘alles kamperen’. In gesprek met Cornel Straver, Media Directeur van ADAC-Camping – PiNCAMP, spreekt partner Recreatief Totaal over het ontstaan en de ambities van PinCAMP, maar ook over de huidige en toekomstige kansen voor de Nederlandse campinghouder.
Hoe is PiNCAMP tot stand gekomen?
“De ledenclub ADAC heeft ruim 21 miljoen leden en biedt verzekeringen aan, autopechhulp en andere services behorend bij mobiliteit. Ook al is kamperen relatief klein, het is een belangrijk onderdeel in het hele portfolio. Daarom is een aparte BV opgericht, gelegen in Berlijn, dat verantwoordelijk is voor het hele media portfolio (gidsen, tijdschriften, app), de inspectie & selectie van campings en het online platform waar campings zichzelf kunnen promoten als ook boekbaar zijn. Op deze manier kunnen we de consument als ook de campingeigenaar beter servicen. Onze gidsen zijn marktleider op de Duitse markt en dat is pincamp online inmiddels ook.”
Wat zijn ambities op korte en lange termijn?
“Op dit moment hebben we op jaarbasis zo’n 7 miljoen unieke bezoekers die gemiddeld 2,3 minuut op de website verblijven en we willen de komende jaren groeien tot zo’n 11 miljoen bezoekers. Daarnaast zijn er zo’n 3.000 campings boekbaar op www.PiNCAMP.de en dit willen we ook laten groeien. Niet alleen nieuwe campings kunnen deelnemen maar ook sluiten we steeds meer PMSsystemen aan zodat we ook vrijwel elke camping kunnen koppelen. Niet alleen campings via 1 of 2 systemen maar in principe is elke camping welkom. Daarnaast willen we onze mediaservices steeds beter maken en uitbreiden zodat we nog meer de intermediair zijn voor de camping op de Duitse markt. Op langere termijn willen we ook actief zijn op andere markten. Hiermee hebben we inmiddels een start gemaakt op de Zwitserse markt met het platform www.pincamp.ch.”
Welke trends zie je in Duitsland en waar kan Nederland nog van leren?
“Duurzaamheid is zeer goed ontwikkeld in Duitsland en dat zie je ook terug op de campings. Denk maar aan oplaadpalen, vermindering watergebruik en zonnepanelen. Daarmee samenhangend zie je dat Duitse campings ook erg goed zijn ingebed in hun natuurlijke omgeving. Dat ervaar je als gast goed als je op een staanplaats staat. Daarnaast moet ik de Nederlandse campings eigenlijk ook gelijk complimenteren vanwege hun hoge niveau als ik het vergelijk met Duitse campings. Duitse parken kunnen daarvan nog leren! Vanwege de kwaliteit gaan Duitse gasten ook graag naar Nederland. En met deze kwaliteit gaan ze niet alleen naar de kust maar kiezen ze ook bewust een camping in het binnenland van Nederland.”
Klik op onderstaande button voor het gehele artikel van partner Recreatief Totaal!