Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%.
De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die vandaag verschijnt met de foodmarktcijfers van 2022 en 2023. In 2022 herstelde de foodmarkt zich van de coronacrisis. De omzet van de totale markt steeg met 14,0% naar een omzet van €66.271 miljoen.
Hoewel er in het eerste kwartaal van 2022 nog sprake was van beperkende maatregelen vanwege de coronapandemie, herstelde de omzet van Foodservice (horeca, catering, fastservice) in 2022 bewonderenswaardig snel naar bijna het niveau van voor de crisis. De omzet groeide met 42,9% naar €19.014 miljoen, dat is nog 4% verwijderd van de omzet van 2019.
Lees hier het hele artikel van partner Pretwerk.nl: