IN DE SPOTLIGHT: Maxxton

Maxxton

We gingen het gesprek aan met Edwin Foudraine, CCO bij Maxxton. Maxxton is al 22 jaar dé toonaangevende softwareleverancier voor de verblijfsrecreatiebranche. De totaaloplossing – Maxxton Software -, gebouwd met state-of-the-art technologie, biedt hét softwaresysteem voor vakantieparken, campings en vakantiehuizen en verwerkt jaarlijks ruim 1.000.000 reserveringen op een uiterst efficiënte wijze voor al hun klanten.

Kun je wat vertellen over jouw functie binnen Maxxton?
“Ik ben verantwoordelijk voor de commercie. Mijn rol is het vertalen van de behoeftes die er liggen bij onze klanten en helpen het bewustwordingsproces op gang te brengen bij ondernemers en directies. Hoe hebben zij alle belangrijke bedrijfsprocessen georganiseerd en in hoeverre kan een softwareplatform helpen bij het realiseren van hun doelstellingen. Ik heb in verschillende industrieën gewerkt en ik merk wel dat met name de Leisure industrie erg achterloopt op het niveau van centrale IT systemen, het hart van je organisatie. Dus dat is ook wat ik doe als CCO, organisaties bewust laten worden dat er onderhoud of misschien zelfs vervanging nodig is van het IT hart van de organisatie.”

Kun je wat meer vertellen over Maxxton?
“Maxxton is zeer gespecialiseerd in de leisure markt, met name de vakantieparken, campings en vakantiewoningen. Maxxton is 22 jaar geleden opgericht en biedt een totaaloplossing. Wat je ziet in deze markt is dat het een hele volwassen markt is wanneer het gaat over het belevingsstuk, de belofte naar de klant. Leisure is echt een gevoel en wat mij opvalt is dat er heel erg gezinspeeld en gefocust wordt op het gevoel wat je krijgt, wat er rond vakanties zit. Een belevingswereld creëren, daar is deze markt heel erg sterk in. Wat ik ook opvallend vind is met name het verankeren van beloftes. Hoe is dit binnen een organisatie verankerd, zodat uitgesproken beloftes ook werkelijk uit kunnen komen. Een irritatiepunt zoals een lange wachtrij bij de receptie, dat gebeurt nog steeds terwijl dit niet nodig is. Er wordt bij dit voorbeeld van klantbeleving dan zoveel geïnvesteerd aan de voorkant, maar veel bedrijven hebben het intern nog niet verankerd. Dat is juist waar software een enorm hulpmiddel kan zijn en dat is waar wij ons als bedrijf op concentreren.”

Wat voor software totaaloplossing bieden jullie?
“We zijn gegroeid uit een ondernemer, die als parkmanager verantwoordelijk was voor een aantal vakantieparken. Hij merkte dat het daar ook niet goed geregeld was. Er bestond eigenlijk niet iets wat helemaal specifiek op vakantieparken of campings was gericht. 22 jaar geleden waren er wel allerlei deeltoepassingen die aan elkaar gekoppeld een soort totaaloplossing gaf, maar het waren altijd software systemen die met elkaar communiceerden. In die 22 jaar dat we nu aan het bouwen zijn hebben we eigenlijk alle vragen en problemen die opkwamen bij onze klanten – en dat zijn met name vakantieparken, campings, campingketens – vertaald naar een softwareoplossing. Wij laten onze software het werken eenvoudiger en overzichtelijker maken, zodat die kritische bedrijfsprocessen zo goed mogelijk verlopen.

We zitten met ongeveer 50 mensen in Middelburg en met 120 mensen in India. We hebben al sinds 2006 ons eigen bedrijf in India, waar we het grootste gedeelte van ons development doen. Wij ontwikkelen in-house en specialiseren ons op deze branche, wat vrij uniek is. Andere aanbieders bedienen verschillende branches een soort generiek softwarepakket, waardoor de software net niet de oplossing biedt die je nodig hebt. Of andersom: door de bomen zie je het bos niet meer door allerlei overbodige toepassingen.”

Alles zit dus in één softwareoplossing?
“Ja, de hele boekingsflow begint altijd met de klant. Iemand wil iets gaan boeken en maakt zich op dat moment ‘bekend’. Dan komt de data direct binnen in onze database. Vanuit die boeking worden alle processen aangestuurd. Met een passende uitdrukking ‘one source of truth’: je hebt maar één waarheid in het systeem. Dit voorkomt dubbele boekingen, onduidelijkheden en fouten. Goed voor de efficiëntie, nauwkeurigheid en de klantbeleving. Door slimme oplossingen te bedenken en het volledig potentieel van deze data te benutten. Aan de hand van algoritmes en self-learning systemen maken wij bijvoorbeeld een inschatting van hoe laat de gasten aankomen, wat hun behoeftes zijn, wat dit betekent voor onderhoud en ga zo maar verder. Een software toepassing in gedachten? Ga er bij voorbaat vanuit dat het al is geïntegreerd in Maxxton software. 

Al 22 jaar is de software aan verbetering en ontwikkeling onderhevig, met en voor de Hospitality Industry. Het gaat echt van fietsverhuur tot de energierekening voor eigenaren, you name it en het zit er wel in. Daarbij richten wij ons op de grotere, meer internationale organisaties. Ons systeem is meertalig en ‘multi valuta’: het maakt niet uit welk betalingssysteem je gebruikt en het maakt ook niet uit welke taal de gebruiker of de klant heeft. Ik denk dat wij de standaard zijn geworden voor vakantieparken wanneer het gaat om automatisering.”

Wat voor impact heeft corona op Maxxton gehad?
“De wereld was in een keer anders. Qua bedrijfsvoering hadden we in een keer de mensen niet meer op kantoor, in India werken ze zelfs nog steeds vanuit huis. Gelukkig is Maxxton een ‘platte’ organisatie met scrumteams die gewend zijn om complexe innovaties op fysieke afstand te realiseren. Een groot compliment naar alle collega’s die hebben gezorgd dat innovaties voor de Hospitality Industry door bleef gaan. Ook een groot compliment naar alle klanten! Ondanks de grote uitdagingen slagen ze er telkens in om oplossingen te vinden. Na de lockdowns zien we het aantal reserveringen explosief stijgen. Eerst voor lokale gasten, maar nu ook voor internationale gasten. COVID-19 heeft het zoeken naar creatieve oplossingen een impuls gegeven. Zo zijn er nieuwe systemen gekomen voor terugbetalingsgarantie. Direct vanaf het uitbreken van COVID-19 hebben we hier toepassingen voor ontwikkeld en ingebed in onze Maxxton software. Onze klanten kunnen service bieden aan gasten en wij ondersteunen met softwaretoepassingen. Wij zien dat als een ‘win-win-win’.”

Wat spreekt jou het meeste aan in deze branche?
“Met name de totale focus op de klantbeleving. De marketinggedachte, het ontzorgen van de klant, het zorgen dat een vakantie een beleving wordt en geen tijdverdrijf. Ik vind dat deze branche daar echt enorm mee bezig is. Wanneer je beloftes doet aan je gast en je organisatie is niet ingericht om deze te verzekeren, dan gaat je opgebouwde reputatie snel verloren. Daarom is een goede IT-omgeving essentieel om beloftes waar te kunnen maken.”

Waarom staan jullie op Recreatie Vakbeurs?
“We willen met name aanwezig zijn voor onze bestaande klanten en vanuit eerste hand meekrijgen wat (nieuwe) behoeftes zijn. Ontwikkeling van softwaretoepassingen is een continue proces. We zijn ervan overtuigd dat we van en vóór de Hospitality Industry moeten ontwikkelen. Het is fijn om de verschillende organisaties waar wij mee samenwerken weer fysiek te kunnen zien en spreken. Dat hoop ik ook terug te vinden op Recreatie Vakbeurs, dat je weer in gesprek bent met elkaar. Uiteraard staan we ook klaar om met organisaties mee te denken die nu nog niet met Maxxton software werken.”

Jullie stonden ook op SETT Montpellier?
“Ja, de Franse markt is op het moment een belangrijke uitbreidingsmarkt voor ons. Er zijn een aantal grote organisaties aanwezig die met verouderde en/of complexe software werken. Er is een vervangingsvraag. We zijn al met meerdere organisaties in gesprek. We verwachten veel van deze markt. Daarom hebben wij ons ook gepresenteerd op SETT Montpellier!”

Scroll naar top