“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

2022 blijkt op veel gebieden een roerig jaar te zijn. Er gebeurt van alles in Europa en dit heeft invloed op het consumentengedrag. Toch beleeft de kampeersector een goed seizoen. Kan hetzelfde verwacht worden voor 2023? Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca, Recreatie en Toerisme bij de Nederlandse Rabobank, en ACSI-CEO Ramon van Reine kijken naar de vooruitzichten voor het nieuwe kampeerseizoen.

Klerx trapt af met twee factoren die het komende jaar waarschijnlijk een grote rol gaan spelen. ‘Allereerst de oorlog in Oekraine en wat dat betekent voor het vertrouwen in de economie. Daarnaast de inflatie, die niet los te zien is van de oorlog. Dit zorgt vooral voor koopkrachtuitholling bij de consument en dat gaat van invloed zijn op de manier waarop we op vakantie gaan en welke keuzes we maken voor onze vakantie.’

COVID, brandstofprijzen en duurzaam reizen
Voor het zomerseizoen van 2023 verwacht Klerx geen effect van COVID-19, mits er geen nieuwe zorgwekkende variant opduikt. Verder lijkt de invloed van stijgende brandstofprijzen mee te vallen. ‘Dit blijft lastig in te schatten. Het kan zijn dat consumenten volgend jaar alsnog besluiten hierdoor minder ver van huis gaan, maar we hebben dat dit jaar niet echt zien gebeuren.’ Van Reine ziet eenzelfde beeld. ‘De kampeerder is juist enthousiast dat men na twee jaar weer zonder al te veel beperkingen naar het buitenland kan reizen. Zij laten zich dan ook niet tegenhouden door duurdere brandstof. Bovendien verschillen de brandstofprijzen in Europa heel erg en maken de honderd tot tweehonderd euro extra niet het verschil binnen het totale vakantiebudget.’ Ook het kiezen voor een duurzamer vervoersmiddel wordt nog niet verwacht, denkt Klerx. ‘Hoe graag we dat ook zouden willen. Misschien dat mensen vanwege downtrading wel eerder met de eigen auto op reis gaan dan met het vliegtuig, afhankelijk van de locatie.’

Downtrading
Toch hebben andere zaken wel een belangrijke invloed op de vakantie-intentie van de kampeerder. ‘Zodra de koopkracht achteruit gaat, zie je dat er sprake is van downtrading. Dat is niks anders dan dat de consument een goedkoper alternatief gaat kiezen. Het zou mij niks verbazen als dat ook voor vakanties gaat spelen’, verwacht Klerx. Kampeerders kunnen er in dat geval voor kiezen om minder vaak op vakantie te gaan, of om toch wat dichter bij huis te blijven. ‘En ook de oorlog in Oekraïne en klimaateffecten als bosbranden en overstromingen kunnen ervoor zorgen dat men wat minder geneigd is om eropuit te trekken.’

Een perfect storm
De koopkrachteffecten zijn een opstapeling van verschillende zaken die Klerx een perfect storm noemt. ‘Het gaat onder andere om de gestegen gasprijzen. Dit was voor de oorlog in Oekraïne al aan de gang omdat de economie sneller groeide na COVID-19 en de vraag naar grondstoffen veel sneller steeg dan verwacht. Door de oorlog wordt dit effect vergroot. Samen met het personeelstekort en de stijgende grondstofprijzen zorgt dit voor een hogere inflatie.

Kamperen als basisbehoefte
Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen veel meer kwijt zijn aan hun energielasten. Een gezin kan zomaar tot wel € 300 per maand meer kwijt zijn aan de energierekening. Geld dat ze niet aan andere zaken kunnen besteden. Toch zorgt dit er volgens Klerx niet voor dat consumenten de vakantie gaat schrappen. ‘Het voordeel van campings is dat ze vrij immuun zijn voor grote economische schommelingen. Het perspectief voor 2023 is misschien iets minder, maar nog steeds goed. Mensen blijven op vakantie gaan. Ze zien dat bijna als een basisbehoefte, als een verworven recht. De verwachting is juist dat campings een prima 2023 zullen realiseren.’

Klik voor het hele artikel van partner Pretwerk.nl op onderstaande button. 

Vakantie

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top