Recreatie Vakbeurs ging in gesprek met accountmanager (recreatie & jachthavens) Rob Bos en Eva Broersma, marketingmanager bij EV-Solutions. Exposant EV-Solutions is enorm in ontwikkeling en wij vragen ze naar de toekomstvisie en de kernwaarden van het bedrijf. Ook zijn wij erg benieuwd naar de verwachtingen van hun deelname aan Recreatie Vakbeurs!
EV-Solutions is ontstaan uit de website elektrischeautokopen.nl waar eigenaar Tsjeard Mast vanuit passie en interesse voor elektrische mobiliteit al in 2009 potentiële EV-rijders wilde informeren. Destijds kon je op autosites, bij autodealers en importeurs nog nagenoeg geen informatie vinden over elektrische auto’s. Na enkele jaren diverse vragen en inzichten uit deze niche markt te hebben ontvangen, heeft Tsjeard in 2014 besloten te starten met EV-Solutions.
Eva vertelt: “EV-Solutions is enorm in ontwikkeling. In het begin waren er maar een paar mensen met Tsjeard aan het bouwen. Ikzelf voornamelijk op online gebied (website, mail en socials) en Tsjeard met nog een sales ai als accountmanagers in het ‘veld’. Tsjeard heeft het bedrijf al vanaf 2014 en werkte daarnaast altijd nog bij AP Nederland in Kolham. Daar heeft hij nu nog steeds een goede band (leverancier) mee want zij leveren de EV-vermogenverdelers bij grotere projecten. Het bedrijf bestaat nu uit bijna 10 man die fulltime bezig zijn om Nederland meer elektrisch te laten rijden. Onwijs dynamisch en veel projecten zijn gericht op groei.
De eerste jaren lag de focus, naast het verkopen van laadpalen, ook op het bemiddelen en leasen van elektrische auto’s. Hierbij is EV-Solutions destijds ook partner van een leasemaatschappij geweest. Door deze ervaring weten we als geen ander wat er nodig is bij autodealers en leasemaatschappijen als het gaat om passende laadoplossingen. Dit vraagt toch vaak wat extra aandacht in het proces wat je van te voren lastig kan inschatten. Met onze kennis weten we precies waar we op moeten letten.” Aldus ‘Tsjeard. Maar nu is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot laadinfra specialist die advies kan geven in vele verschillende situaties. Van het aanleggen van een enkel laadstations in combinatie met zonnepanelen tot het aanleggen van complete laadpleinen en alles wat daartussen zit.
Duurzaamheid is een erg belangrijk thema voor jullie. Hoe spelen jullie bij EV-Solutions hier precies op in?
Rob vertelt: “Uiteraard is dit een vanzelfsprekendheid bij ons. Juist omdat we in de duurzaamheidsbranche zitten. We zien bij onze klanten dat het aanschaffen van ons product 1-1 verbonden is met duurzaamheid (elektrisch rijden) maar ook imago. In de recreatiebranche zien we meer en meer campings en vakantieparken die de laadinfrastructuur combineren met bijvoorbeeld solor carports omdat enerzijds de vraag groter wordt van hun klanten/gasten, maar ook voor henzelf en het imago van een duurzaam recreatie bedrijf die daarin faciliteert. Ook kan het tegelijkertijd een investering zijn die de ondernemers er snel uit heeft omdat het tegelijkertijd een verdienmodel kan zijn.
Vergelijk het maar met zonnepanelen. Uiteraard is duurzaamheid belangrijker maar het gros van de mensen ging er toch sneller in investeren vanwege de hoge gasprijzen. En dat zien we nu ook bij het aanleggen van laadinfrastructuur bij de recreatiebedrijven. Het is duurzaam en goed voor de service en imago, maar ze kunnen er ook geld mee verdienen (laden laten afrekenen en extra gasten ontvangen in hun horeca gelegenheid die komen laden). Dat geeft vaak wel de doorslag om nu de investering daadwerkelijk te doen!”
Hoe zit het met klantgerichtheid?
Rob legt uit: “Wij kunnen onze klanten alles uit handen nemen. Wij leveren full-service oplossingen op maat. Bijvoorbeeld meerdere laadoplossingen en laadpassen voor bedrijven en voor thuis. Wij denken met je mee! Speciaal voor (auto) bedrijven, installateurs, VvE’s maar ook particulieren geven we onafhankelijk laadpunten advies omdat het begrijpelijk is dat er de nodige vragen zijn over de verschillende laadpalen en laadinfrastructuur en hoe te realiseren. Wij adviseren over thema’s als brandveiligheid, stroomverdeling en eventuele kostenverdeling mogelijkheden.”
Welke dromen, wensen, ambities hebben jullie voor de toekomst?
Rob: “Wij ambiëren de grootste en belangrijkste speler te worden als laadinfra specialist. Specifiek voor de zakelijke markt in NL en EU.”
Wat nemen jullie mee in november?
Rob: “Ik ben elke dag aanwezig op onze stand. Verder zullen verschillende collega’s een bezoek brengen. Wij laten referenties zien op een groot scherm en verder hebben wij nog een ludieke actie.. Die nu natuurlijk nog geheim blijft. Hierbij kunnen wij de bezoekers informeren naar de laadoplossingen van nu voor de recreatiesector en hoe het zit met vragen zoals:
• Hoe werkt het automatisch verrekenen van de stroomkosten?
• Hoe kan ik mijn tariefswijziging doorvoeren?
• Wat is loadbalancing?
• Hoe snel kan ik mijn elektrische auto opladen?
• Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden?
• Mijn laadpas of laadpaal geeft een storing, wat nu?
• Wat zijn de kosten van een laadpaal?
• Wat is de laadtijd van een elektrische auto?
• Moet ik kiezen voor een laadpunt met of zonder vaste kabel?
• Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn gasten/bezoekers van het laadpunt weggaan als ze opgeladen zijn?
Wat kunnen we verder verwachten van jullie deelname en wat verwachten jullie van Recreatie Vakbeurs?
Rob: “Verwacht van ons een goed doordachte strategie in het aanspreken van de doelgroep recreatie ondernemers. We zijn nu ook bezig met een specifieke landingspagina hiervoor waar we alle informatie op kunnen plaatsen. Wij verwachten van de beurs goed meedenken en vooral: waardevolle leads!”