10 toonaangevende bedrijven hebben onlangs samen met Accessibility onderzocht in hoeverre hun locatie ook toegankelijk is voor mensen met een (visuele of fysieke) beperking.
Uit onderzoek van Stichting Accessibility bij 10 verschillende bedrijven in de recreatiebranche is gebleken dat zij redelijk toegankelijk zijn voor mensen met een visuele of fysieke beperking. Tegelijk zijn er ook genoeg kansen om de ervaring van de bezoekers te verbeteren.
Rob Verberne, expert op het gebied van toegankelijkheid: “Over het algemeen zien we dat bedrijven nog winst kunnen boeken als het gaat om bijvoorbeeld verlichting, contrasten, zicht vanuit rolstoelpositie, aangepaste toiletten en een toegankelijkere website. Bij de meesten staat de GeoTag in GoogleMaps niet bij de ingang en bij het personeel zou meer bewustwording kunnen worden gecreëerd.”
Opzet onderzoek
Het onderzoek dat is uitgevoerd bij pretparken, dierentuinen, musea, theaters, natuurparken en vakantieparken, bestond uit een gebruikersonderzoek en een technische scan. Verberne: “Het is belangrijk om niet alleen naar de technische aspecten van toegankelijkheid te kijken, maar juist de ervaring en beleving van de doelgroep mee te nemen. Alle inzichten verwerken we in een adviesrapport en bespreken we met de betreffende locatie.”
Klik op onderstaande button om het hele artikel van partner NRIT te lezen.